Nieuws

Sinds 2009 kunnen werkgevers in de privésector een pakketje cheques toekennen aan hun werknemers waarmee ze ecologische producten en diensten kunnen aankopen. De toekenning is vrij van belasting en sociale zekerheid. Onlangs werd het lijstje met kwalificerende goederen en diensten een beetje uitgebreid.

Lees meer ...

Sinds 10 maart 2018 moet uw bankier een effectentaks inhouden als het vermogen op uw effectenrekening, 500.000 euro of meer bedraagt. Het Grondwettelijk Hof vernietigde deze belasting begin oktober 2019 maar het Hof staat de overheid toe om de taks toch nog te innen voor 2019.

Lees meer ...

Wie een zelfstandige activiteit begint, moet daar in principe aangifte van doen bij de btw-administratie. De oude formulieren worden weldra vervangen door een digitale aangifte.

Lees meer ...

Ondernemingen die vallen onder de btw-vrijstellingsregeling voor kleine ondernemingen moesten tot nog toe, hun omzetcijfer meedelen op de jaarlijkse lijst van belastingplichtige afnemers. Als u geen belastingplichtige afnemers hebt, moet u die jaarlijkse lijst niet indienen. Maar wat dan met het omzetcijfer?

Lees meer ...

Wie met een eigen zaak van start gaat weet dat hij/zij een risico neemt. Vaak gaat het goed maar soms loopt het ook fout. Door allerlei omstandigheden. Zelfstandigen die hun zaak moeten stopzetten behouden tijdelijk hun recht op geneeskundige verzorging en andere sociale rechten en hebben ook recht op een maandelijkse uitkering dankzij het zogenaamde “overbruggingsrecht”.

Lees meer ...

De statuten van vennootschappen zijn openbaar. Ze regelen het huishouden van de vennootschap. Ze zijn daarom van belang voor aandeelhouders en bestuurders, maar ook voor derden, zoals schuldeisers. Voor nieuwe vennootschappen zijn de statuten nu online raadpleegbaar. Voor oudere vennootschappen moet u nog even naar de griffie van de ondernemingsrechtbank.

Lees meer ...

Wie een nieuwe woning plaatste vóór juni 2018 kan er van mee spreken: de btw-aangifte was een bouwproces op zich. Kopies van tientallen documenten en facturen plus alle bouwplannen… binnen de 3 maanden over te maken aan de belastingadministratie. Weldra wordt al die rompslomp vervangen door een vragenlijst die u online kan invullen.

Lees meer ...

Met de zorgvolmacht kan u één of meerdere personen de volmacht geven om uw vermogen geheel of gedeeltelijk te beheren als u het niet meer kan. Sinds 1 maart 2019 zijn de mogelijkheden verruimd en wordt het instrument interessanter. U bespaart uw naaste familieleden zeker heel wat hoofdbrekens maar er zijn toch ook gevaren aan verbonden.

Lees meer ...

In 2013 ging het onderscheid tussen de opzegtermijn van arbeiders en bedienden op de schop. In de plaats kwam het zogenaamde eenheidsstatuut. Over het algemeen krijgt een arbeider sinds 2014 een langere opzegtermijn dan voorheen. Om zich te wapenen tegen de kostenverhoging van dit eenheidsstatuut, genieten werkgevers voor werknemers die vijf jaar of meer in dienst zijn een belastingvrijstelling. Die vrijstelling, ingevoerd in 2014, begint nu uitwerking te krijgen.

Lees meer ...

Het nieuwe wetboek van vennootschappen (WVV) voorziet in nieuwe publicatieverplichtingen, toch voor de nieuwe vennootschappen. U kan vanaf 2020 kiezen tussen 6 extra modellen… Nu ja… kiezen is het misschien niet het juiste woord.

Lees meer ...